Regen

25 juli 2023 - Stavanger, Noorwegen

Onze eerste hele dag Noorwegen en het hoogst dus we zoeken een activiteit waarbij weinig uitzicht vereist is en paraplu's mee kunnen: we gaan naar Stavanger. Een klein half uurtje hier vandaan met een schattig historisch centrum en een mooie uitkijktoren. De toren was gebouwd om de stad in de gaten te houden zodat er snel ingegrepen kon worden bij brand. In de toren een kleine tentoonstelling met oude brandweer attributen.  Het weer valt mee, op een enkele spat na blijft het droog. Het centrum ligt aan de haven waar we nog een enorm cruiseschip kunnen bewonderen. Het is hier druk met meeuwen die met regelmaat nietsvermoedende toeristen beroven van hun net gekochte croissantje. We zien het in twee minuten tijd twee keer gebeuren. Beteuterde gezichten en weer rechtsomkeert de winkel in. Bij betalen van de parking ticket blijkt de eerste keer gratis te zijn: takk, Stavanger kommune!  Op de terugweg nog even bij een mooi monument langsgereden wat in de jaren tachtig is opgericht ter herdenking van een slag die daar plaatsvinden in 872. Drie enorme bronzen zwaarden van 10 meter hoog. Het viking gevoel komt boven borrelen bij dat aanzicht.  Een rustige namiddag in ons fijne huisje en vroeg erin want als het goed is wordt het morgen droog en kunnen we de preikestolen doen. Fingers crossed!

1. Evy:
    25 juli 2023
    Mooie stad met de witte huizen.
  2. Carry:
    26 juli 2023
    Ziet er mooi uit. Hoop zeker dat het morgen beter is.
  3. Marion:
    26 juli 2023
    Prachtig stadje. Wat een schip.
    Eigenlijk zijn we maar heel klein, haha